8 divů bláta
| Mami, můžeme se zašpinit? Řekněte ano a budou se dít divy.
Děti pravidelně si hrající v zeleni hrají rozmanitější a na fantazii bohatší hry. Čím více možností přírodní prostředí a materiál ke hře nabízí, tím větší vynalézavost a kreativita se ve hře objevuje.
Rozvoj kreativity u dětí zajisté souvisí především s vhodnými činnostmi, které kreativní přístup podporují, a tedy i s výbavou a schopnostmi jejich průvodce. Některé aktivity vhodné pro rozvoj kreativity u dětí najdete i v zásobníku her na tomto webu.
Zdá se však, že venkovní přírodní prostředí je pro rozvoj kreativivní hry u dětí vhodné samo o sobě. Pravděpodobně to souvisí s principem, že čím více možností prostředí a materiál ke hře nabízí, tím větší vynalézavost a kreativitu můžeme ve hře pozorovat. Hra dětí častěji si hrajících venku v přírodě tak vykazuje vyšší prvky fantazie a kreativity. Namísto her s jednoduchými pravidly (např. karetní či míčové hry), děti samy vymýšlejí nejrůznější společenské, rolové nebo pohybové hry.
Co například odhalil výzkum:
Podporuje množství zeleně v bezprostředním okolí domů hru dětí na těchto místech? Podporuje množství zeleně kreativní formy hry? Tyto otázky si kladli američtí vědci Faber Taylor, Wiley, Kuo a Sullivan na konci 90.let minulého století. Svůj přirozený experiment provedli ve čtvrti Ida B. Wells v Chicagu, jedné z nejchudších čtvrtí v USA poskytující veřejné bydlení pro téměř 6000 lidí. V této čtvrti jsou některé z domů obklopeny relativně hustou zelení, především stromy, jiné obklopují holá prostranství. Vědci do svojí studie zařadili takové domy, které se významně nelišily v jiných charakteristikách – ve své architektuře, v množství volného prostoru mezi nimi, ve vzdálenosti od rušné ulice. Proškolení pozorovatelé čtyři různé odpoledne počítali množství dětí vyskytujících se na těchto místech a určovali typ činností, kterým se děti věnovaly. Pro tento účel byla připravena klasifikace činností dětí od jedení, povídání si či odpočívání až po hru. Hra byla dále rozdělena na různé formy kreativní hry (různé hry pracující s hraním rolí, fantazií nebo proměňujícími se pravidly) a ostatní typ her (hry s fixními pravidly jako karty a míčové sporty, stavění, opakování jednodušších pohybů apod.). Co pozorování odhalilo? Děti si dvakrát častěji hrály u domů s relativní hojností zeleně. Co víc, u domů obklopených větším množstvím zeleně děti také významně častěji hrály kreativní hry, které jsou považovány za obzvlášť prospěšné pro celistvý rozvoj dětí (kognitivní, emoční i sociální).
Více informací o přínosech kontaktu s přírodou najdete v publikaci Děti venku v přírodě: ohrožený druh?
Publikace ke stažení ZDE
| Mami, můžeme se zašpinit? Řekněte ano a budou se dít divy.
| Malování zázračnou barvou, která padá z nebe.
| Zahrajte si venku divadlo
| …a příležitost pro malé i velké pozorovatele.
| Připravte pro ptáčky další příjemné překvapení, pomozte jim nakrmit ...
| Kouzlo mrazu