Zamilovaná příroda
| Slavíme lásku hravě venku, protože Valentýn.
Větší množství okolní zeleně, možnost hry a odpočinku v ní a především vzdělávací programy, které využívají přírodního prostředí k samotnému učení, vedou ke zlepšení studijních výsledků žáků.
Školy, které umožňují dětem odreagování ve venkovním prostředí nebo které využívají přírodní prostředí jako plnohodnotnou učebnu či laboratoř pro učení, zaznamenávají u dětí úbytek kázeňských problémů, kriminality i menší počet absencí. A naopak zde roste motivace a zájem dětí o další učení a zlepšují se jejich studijní výsledky. Tato zlepšení se překvapivě týkají celé řady školních předmětů a oblastí vzdělávání: čtení, psaní, matematiky, přírodních i sociálních věd.
Vysvětlení těchto skutečností není úplně jednoduché. Nejspíše souvisí s tím, že pobyt a odpočinek v přírodě „čistí hlavu“ (snižuje kognitivní únavu) a posiluje schopnost dalšího soustředění žáků v procesu učení. Zároveň pravděpodobně dochází k tomu, že kvalitně připravené vzdělávání využívající přírodu a venkovní prostředí jako laboratoř pro učení a zkoumající skutečný svět, jeho jevy a problémy, je pro děti zajímavější a smysluplnější než klasické učení ve třídě.
Foto: Zuzana Machová
Co například odhalil výzkum:
V roce 1998 byla v USA publikována průlomová studie organizací SEER. Její výzkumníci vyhodnotili kvalitní programy environmentální výchovy napříč Amerikou. Zkoumali 40 škol, které takové programy a téma životního prostředí systematicky využívaly jako integrujícího kontextu ke spojení jinak oddělených předmětů. To zahrnovalo i využití venkovních a přírodních prostor jako plnohodnotné učebny či laboratoře pro učení. Na některých z těchto škol měly jak třídy studentů s takto environmentálně zaměřeným programem, tak třídy procházející tradičním vzděláváním. Výsledky byly působivé. Studenti účastnící se environmentálně založených vzdělávacích programů měli vyšší skóre ve srovnávacích testech nejenom v přírodních vědách, ale také ve čtení, psaní, matematice a sociálních vědách; měli méně kázeňských problémů; vyšší zájem o učení; a vyšší sebeúctu a pocit uspokojení, z toho, co dokázali. Řada navazujících výzkumů zjištění této studie potvrdila.
Více informací o přínosech kontaktu s přírodou najdete v publikaci Děti venku v přírodě: ohrožený druh?
Publikace ke stažení ZDE
| Slavíme lásku hravě venku, protože Valentýn.
| Nebojujte s dětmi, vyzbrojte se na boj proti společnému nepříteli.
| Mami, můžeme se zašpinit? Řekněte ano a budou se dít divy.
| Jak moc se nadřou zvířata při stavbě svého obydlí?
| Jsou skoro všude!
| aneb co jste o veverkách možná nevěděli